13 Ιανουαρίου 2014

"Ο Ελληνάρας" - Από τη συλλογή αντιφασιστικών έργων της "Τέχνη Εν Κινήσει".


3 σχόλια:

  1. Παιδιά, γεια σας. Σας αξίζουν συγχαρητήρια για τα ωραία τραγούδια που γράφετε. Είναι σημαντική συμβολή στη διαφώτιση και την αναθάρρυνση του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα.

    Θεωρώ τους τελευταίους στίχους του ρεφρέν ("οι αφεντάρες έχουν σηκωμάρες/σκύψε πιο καλά") ασύμβατους με τη στράτευσή σας στον αγώνα για την καθολική χειραφέτηση των ανθρώπων. Παρουσιάζουν το σεξ και εν προκειμένω το πρωκτικό/ομοφυλοφιλικό σεξ ως κάτι μειωτικό, αναπαράγεται, δηλαδή, ένα σεξιστικό στερεότυπο εναντίον των ομοφυλόφιλων ανδρών. Αν επιθυμούμε την καθολική χειραφέτηση των ανθρώπων, πρέπει να παλεύουμε όχι μόνο ενάντια στις ταξικές μορφές καταπίεσης, που απαντούμε στην οργάνωση της οικονομίας, αλλά και στο ρατσισμό και το σεξισμό που δίχως να το καταλαβαίνουμε πολλές φορές διαποτίζουν το λόγο και τη σκέψη μας. Να είστε καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμε, σε ευχαριστούμε για την καλοπροαίρετη κριτική σου.

      Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υιοθετούμε σεξιστικά στερεότυπα και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί πρόθεσή μας η αναπαραγωγή τους ούτε, πολύ περισσότερο, το να θίξουμε ή να προσβάλλουμε τους ομοφυλόφιλους. Η έμφασή μας στο τραγούδι δίδεται στο ταξικό στοιχείο. Τουλάχιστον αυτό προσπαθήσαμε. Απλά με το ρεφρέν θελήσαμε να εκφράσουμε σαρκασμό, με βάση τη σεξιστική ματιά που έχει ο «χαρακτήρας» του ίδιου του «Ελληνάρα», όπως προσπαθήσαμε να τον σκιαγραφήσουμε. Θελήσαμε δηλαδή, να στρέψουμε, με σαρκασμό, εναντίον του τη δίκη του σεξιστική αντίληψη. Ο παραλληλισμός, εξάλλου, γίνεται ανάμεσα στον οικονομικό καταναγκασμό και την εκμετάλλευση από τη μία μεριά, και το «βιασμό» από την άλλη – την επιβαλλόμενη με βία σεξουαλική πράξη και όχι το «ομοφυλοφυλικό σεξ ως κάτι μειωτικό». Η εκμετάλλευση που υφίσταται από τα αφεντικά του ο «Ελληνάρας», παρουσιάζεται ως «βιασμός», που όσο αποτρόπαιο κι αν τον θεωρεί με βάση και το υπερτροφικό «αντριλίκι» του, δεν κάνει τίποτα για να τον αποφύγει, υποτασσόμενος στην εξουσία της κυρίαρχης τάξης.

      Το συμπέρασμα ότι ο λόγος μας είναι, εν προκειμένω, διαποτισμένος από σεξιστικά στερεότυπα, θα μπορούσε ίσως να μοιάζει βάσιμο, μόνο αν αποσπάσει κανείς, αν απομονώσει το σαρκαστικό στίχο "οι αφεντάδες έχουν σηκωμάρες, σκύψε πιο καλά" από το σύνολο που τον περιλαμβάνει και απολυτοποιήσει τη σημασία του.

      Νομίζουμε, πάντως, ότι ακόμη και μια τέτοια, αποσπασματική προσέγγιση των στίχων του τραγουδιού, θα μπορούσε ίσως να οδηγήσει σε ασφαλέστερα συμπεράσματα ως προς το περιεχόμενό του και την έμφαση που προσπαθήσαμε να δώσουμε, αν βασιζόταν στην απομόνωση και απολυτοποίηση, όχι του επίμαχου στίχου, μα του στίχου «άγρια βλέμματα δυνάστες για τους ξένους μετανάστες, πρόβα για τ’ αφεντιλίκι να ξεχνάς το χαμαλίκι» - κι ας μην επαναλαμβάνεται αυτός, όπως το ρεφρέν.

      υπεραστικοί

      Διαγραφή
  2. Καλησπερα! Θα ηθελα να κανω και εγω την κριτικη μου οσο αναφορα τους στιχους του τραγουδιου! Εσεις που τοσο νοιαζεστε για τον ελληναρα-μικροαστο,τοσα χρονια προπαγανδας,τσαμπουκαδων,συγκρουσεων με την αστυνομια,τι εχετε καταφερει? Σαφως και συμφωνω οτι ο ελληναρας ειναι αξιος της μοιρας του!

    ΑπάντησηΔιαγραφή